Hallitus aikoo lakkauttaa valtion rahoitusosuuden merimiespalvelusta.
7.10.2024
Mepa-maksut aiotaan siirtää suomalaisten merimiesten ja varustamoiden maksettaviksi
Suomen hallitus aikoo lakkauttaa valtion rahoitusosuuden merimiespalveluista. Merimiespalvelutoimisto joutuu lopettamaan lakisääteisiä palveluitaan, eli urheilun ja liikunnan sekä kurssitoiminnan järjestämisen merenkulkijoille.
Merimiesten työ on tutkimusten mukaan fyysisesti ja henkisesti poikkeuksellisen raskasta. Rekrytointiongelmat ovat valtavia, Itämeri vaikeakulkuinen ja militarisoitunut.
Hallituksen tavoittelemat säästöt merimiespalveluista tulevat kostautumaan merimiesten heikentyneenä kuntona ja merityön houkuttelevuuden laskuna. Suomalaisia merenkulkijoita tarvitaan nyt kiperämmin kuin koskaan.
Itämeri on militarisoitunut. Yle uutisoi 4.10.2024, että Venäjä on alkanut remontoida suljettuja sotilaskaupunkeja aivan Suomen rajan tuntumassa, jotta nuoria sotilasperheitä tulisi pohjoiseen. Venäjän strateginen tavoite on yhdistää Itämeren laivasto ja Pohjoinen laivasto jokia, järviä ja kanavia myöten. Venäjän katse on vahvasti arktisella alueella, jonka äärellä sijaitsee myös Suomi.
Merimiehiltä vaaditaan kovaa fyysistä kuntoa
Suomen merikuljetusten on toimittava tilanteessa kuin tilanteessa. Suomalaiset merimiehet ja Suomen lipun alla purjehtivat alukset turvaavat Suomen tuonti- ja vientikuljetuksia. Suomalaisen miehistön määrä on turvattava ja saatava kasvuun, jotta pystymme ylläpitämään Suomen merikuljetusten huoltovarmuutta. Jokainen merimies, joka laivalla työskentelee, on maallemme elintärkeä erikoisammattilainen.
Suomalaisilta merimiehiltä vaaditaan kovaa kuntoa. Merimiehen työ on sekä fyysisesti että psyykkisesti raskasta. Suomen lipun alla purjehtivalla kuivarahtilaivalla törni, eli työjakso, saattaa kestää jopa kuusi viikkoa yhtä soittoa. Joskus törnit pidentyvät laivan reitistä, säästä tai vaihtoyhteyksistä johtuen. Miehistön saatavuus ja sairaslomien sijaisuudet aiheuttavat alusten miehistöille ylimääräisiä haasteita. Monesti laivan päälle on pakko jäädä, koska vaihtoparia ei ole. Suurimmat haasteet miehistön saatavuudessa esiintyy aluksilla, joissa tarvitaan erikoispätevyyksiä, kuten tuote- ja raakaöljytankkereilla sekä esimerkiksi jäänmurtajilla.
Merimies on laivan päällä vähintään puolet vuodesta
Suomalaiset merimiehet viettävät laivan päällä vähintään puolet vuodesta. He ovat tuon ajan kokonaan suomalaisen yhteiskunnan palveluiden ulkopuolella, sillä internet-yhteydet eivät toimi Itämerellä: aina kun laiva lähtee satamasta, jo puolen tunnin päästä alus on katvealueella. Itämeren alueella lisääntyneet GPS-häiriöt ovat heikentäneet yhteydenpitoa laivan ja muun maailman välillä entisestään. Signaalia ei ole.