Merimies-Unioni tyrmää liikenneministeriön lakiesityksen luopua kansallisista pätevyyksistä. Merenkulun ammattiliittojen on saatava lausua laivamiehityksistä myös jatkossa

27.11.2025

merenkulun työmarkkinajärjestöiltä. Muutoksen esitetään keventävän hallinnollista taakkaa ja miehitystodistusten käsittelyä.

Työmarkkinajärjestöillä on oltava jatkossakin mahdollisuus lausua laivamiehityksestä. Suomalaisten alusten miehittämispäätöksen valuminen ainoastaan viranomaisten päätettäväksi rikkoo räikeästi suomalaista sopimusyhteiskuntaa ja merenkulun turvallisuutta. Merenkulun ammattijärjestöt neuvottelevat alusten miehitykset yhdessä varustamoiden kanssa ja viranomaiset saavat etsiä keinot hallinnollisen taakkansa keventämiseen muilla keinoin. Suomalaisen kauppalaivaston koko on vuoden 2025 lopussa vain 96 alusta ja jos viranomainen ei pysty käsittelemään vuosittain muutaman Suomeen liputettavan aluksen miehityksiä, niin on hyvällä syyllä voi kysyä mihin viranomaiset käyttävät työaikaansa ja halutaanko viranomaisten hallinnollista taakkaa keventääkseen olla valmiita heikentämään suomalaisen merenkulun turvallisuutta.

Mitä seuraavaksi?


Lakia aletaan valmistella liikenne- ja viestintäministeriössä. Valmistelun aikana kuullaan sidosryhmien näkemyksiä muun muassa lausuntokierroksella. Lausuntokierros on tarkoitus järjestää keväällä 2026.